Główny Inspektorat Farmaceutyczny nakazał natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy audiowizualnej produktów leczniczych kierowanej do publicznej wiadomości w formie spotu, emitowanego w stacjach telewizyjnych zawierających nieprawdziwe, wprowadzające w błąd sformułowania.
W spocie reklamowym Gripexu pojawia się informacja o treści; „wybieramy tak samo”, choć dotyczy dwóch różnych produktów leczniczych Gripex Max i Gripex HotActive Forte. Spot daje do zrozumienia, że lek różni się jedynie formą podania –jedne są w tabletkach drugie w saszetkach. Tymczasem, jak wynika z zapisów, zróżnicowany jest także skład jakościowy i ilościowy. Jednocześnie przekaz zawarty na płaszczyźnie wizualnej tj. lek przyjmowany jest przez kierowców rajdowych, krótko przed startem, sugerując, że oba produkty nie mają wpływu na zdolność prowadzenia pojazdów. Tymczasem na ulotce Gripex HotActive Forte zamieszczono zapis o treści: „Lek może zmniejszać zdolność koncentracji upośledzać czas reakcji. Dlatego w czasie stosowania leku należy zachować ostrożność w trakcie prowadzenia samochodu o obsługiwania urządzeń mechanicznych.

Wstrzymano również reklamę syropu dla dzieci Neosina oraz tabletki Neosina (wersja: biuro)
Reklama syropu dla dzieci narusza obowiązujące przepisy w zakresie reklamy produktów leczniczych.
Zarzuty: Reklama przedstawia małego Filipka, który zachorował na grypę i może zarazić siostrę, mama więc podaje małej Oli Neosinę. Pojawiają się przy tym komunikaty: „zwalcz wirusy”, „nie zachorowała”, „szybciej wyzdrowiał”. Tymczasem wskazania do stosowania Neosine brzmi: „Wspomagająco u osób z obniżoną odporności, w przypadku nawracających infekcji dróg oddechowych”.
Art.. 56 pkt. 2 zabrania reklam zawierających informacje niezgodną z zatwierdzoną charakterystyką produktu (brak wskazań w leczeniu grypy).
Reklama nie może również gwarantować skutku, w tym przypadku niezgodne jest określenie „nie zachorowała”
źródło:gif.gov.pl


