Dzieci należy stymulować muzycznie od samego poczęcia. Jest to bardzo korzystny proces dla rozwoju dziecka. Istnieją badania naukowe, które potwierdzają, że dzieci mające kontakt dźwiękowy z rodzicami, zwłaszcza z matka od jego poczęcia, łatwiej wykształcają słuch absolutny, co wpływa również korzystnie na więź dziecko – matka. Dlatego powinno się często śpiewać małemu, nucić nawet do śpiącego malucha, mówić ciepłym miękkim głosem, śpiewać kołysanki. Dziecko w ten sposób uczy sie na pamięć głosu matki, jej różnorodnych wysokości, barwy głosu. Uwrażliwia swój słuch i łatwiej rozróżnia dźwięki obce i jemu znajome, wysokie i niskie, przyjemne i nieprzyjemne. Dzięki temu w przyszłości łatwiejsza jest droga do umuzykalniania dziecka i uzyskiwania słuchu absolutnego (najlepsze rezultaty uzyskiwania słuchu absolutnego są w Chinach i Japonii ze względu na naukę dźwięcznego, jakby „śpiewanego” języka od maleńkości i uwrażliwiania na wysokość dźwięków podczas mowy).
Gust muzyczny może zależeć od rodziców, bo dzieci mogą polubić to, co słyszą od maleńkości…potem kluczowe będzie środowisko szkolne i samo poczucie estetyki dziecka.

Jedną z form umuzykalniania dziecka jest psychoterapia, gdzie w metodach pracy wykorzystuje sie szeroko pojętą muzykę. Terapeuta diagnozuje pacjenta i podejmuje sie terapii poprzez szukanie odpowiedniego kontaktu w dialogu muzycznym z pacjentem. Może to być wzajemna improwizacja muzyczna w relacji terapeuta- pacjent. Może to być budowanie relacji we wspólnym tworzeniu własnej kompozycji np. piosenki. Często jest też tak, że pacjent nie podejmuje od razu dialogu, jak to jest u dzieci autystycznych, następuje to dopiero po jakimś czasie i powoduje pierwszy kontakt niewerbalny pacjenta z dzieckiem.
Terapia dzieci autystycznych jest bardzo trudna ze względu na brak kontaktu jakiegokolwiek. Te dzieci często nie mówią przez jakiś okres, następnie bez problemu rozmawiają i znowu przestają mówić. W muzykoterapii, jako jedynej metodzie udaje sie uzyskać niewerbalny kontakt, pomimo tego, ze nie mówi. To jest sukces we wspomaganiu leczenia autyzmu.
1. Dziecko sie otwiera, zaczyna muzykować,
2. poprawia sie jakość życia rodziców jak i dziecka.
Jest to świetna metoda nie tylko dla dzieci autystycznych, jednak w tym przypadku dająca widoczne efekty terapii.

• Muzykoterapia pomaga wybudzać pacjentów ze śpiączki. W Polsce nie jest to popularne, ale w Stanach i krajach brytyjskich tak.
• pomaga w nauce mówienia,
• otwiera ludzi niedostosowanych społecznie,
• dzieci z autyzmem zaczynają mówić,
• daje radość z muzykowania zdrowym osobom,
• pomaga pacjentom z chorymi drogami oddechowymi.
W bardzo dużym stopniu poprawia, jakość życia leczonego.
Rozmowa z muzykoterapeutką – Anetą Knop