Zdrowie leży na talerzu. Oczywiście nie tylko, jednak dieta ma niebagatelny wpływ na stan naszego zdrowia i umysłu. Odpowiednio dobrana pomoże przetrwać zimowe mrozy, poprawi odporność naszych dzieci i pozytywnie wpłynie na wygląd skóry, włosów, sylwetkę.

Gotowane, surowe, duszone, pieczone – warzywa zawsze są smaczne. Stanowić mogą bazę posiłków, nie tylko dla wegetarian, są doskonałym uzupełnieniem codziennego menu. Im więcej ich jemy, tym bardziej nam smakują. A dodatkowo zapewniają stały dopływ witamin i składników mineralnych. Zimą, kiedy trudno o dobrej jakości warzywa, stawiajmy na mrożonki. Nie dość, że przygotowuje się je szybko, to jeszcze mamy możliwość wybierania spośród naprawdę wielu możliwości. Kupując mrożonki decydujmy się jednak na te najmniej przetworzone, czyli na przykład jeden rodzaj zamknięty w torebce lub mix warzyw, ale bez przypraw, ryżu czy makaronu. W takich wersjach mrożonki stawią już gotowe dania i mogą być wzbogacone chociażby glutaminianem sodu czy barwnikami.

Do grona 8 niezwykle zdrowych warzyw należą:

1. Jarmuż – ta zielona roślina, odmiana kapusty warzywnej, jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy, ma właściwości przeciwzapalne. Jarmuż zawiera sulforafan znany jako środek antynowotworowy oraz duże ilości witaminy K i C, luteiny pozytywnie wpływającej na wzrok, wapnia i żelaza.

2. Dynia – pochodząca z Ameryki roślina świetnie radzi sobie również w naszym klimacie. Dynia zawiera mnóstwo karotenoidów, znanych ze swoich antyoksydacyjnych właściwości. Jest również bogata w niezbędny, szczególnie mężczyznom, cynk, reguluje poziom insuliny we krwi. Dynia jest również doskonałym źródłem witaminy A i C. Świeże pestki dyni pomagają pozbyć się pasożytów, na przykład owsików.

3. Brukselka – dla wielu koszmar z dzieciństwa z powodu oryginalnego smaku. Jednak młoda i dobrze przyrządzona brukselka może zachwycać smakiem. Warzywo to wspiera układ odpornościowy, działa przeciwnowotworowo (zawiera sulforafan), zawiera kwas foliowy, rybofalwinę, tiaminę i witaminę C, a z minerałów: wapń, żelazo, potas, magnez.

warzywa

4. Pasternak – należąca do rodziny selerowatych roślina jest mocno niedoceniana w Polsce. Zawiera duże ilości witamin: C, B1, B2, B9, PP, E, A, olejki eteryczne, błonnik, przeciwutleniacze, kwas foliowy. Pasternak działa moczopędnie, pobudza trawienie i reguluje krążenie krwi.

5. Kapusta – bez względu na to, czy biała, czy czerwona jest nam w diecie niezbędna. To doskonałe źródło witaminy C (ma jej tyle, co cytryna) i A oraz witamin z grupy B. Zawiera pewne ilości witaminy K, E i rutyny, a nawet siarki, która to pozytywnie wpływa na wygląd włosów i paznokci. Kapusta jest niskokaloryczna i bogata w olejki eteryczne.

6. Brokuły – przywiezione do Polski przez królową Bonę warzywo dostarcza witaminy A, B1, B2, B3, C, jak również wapnia, fosforu, żelaza, siarki, magnezu, potasu i selenu. Brokuły są również bogate we wspomniany już sulforafan o bardzo silnym działaniu przeciwnowotworowym.

7. Kalarepa – podobnie jak jarmuż i brokuły działa przeciwnowotworowo, jest bogata w witaminę C i żelazo, wspomaga pracę układu trawiennego, a sok z kalarepy działa dezynfekująco. Co więcej kalarepa wykazuje działanie antydepresyjne, warto więc jadać ją w okresie jesiennym.

8. Buraki – stanowią element krwiotwórczy, zawierają sporo żelaza, kwasu foliowego, potasu, magnezu, manganu, sodu, cynku, kobaltu i wielu innych minerałów. Buraki polecane są kobietom w ciąży i osobom z nadciśnieniem.

Odporność, siła, zgrabna sylwetka

Warzywa to skarbnica zdrowia. Jadać je mogą już kilkumiesięczne maluchy, a w diecie każdego z nas powinny być stale obecne. Dzięki nim zachowamy energię, pozytywne nastawienie do świata, jasność umysłu. Jeśli nasze dzieci trudno przekonać do jadania warzyw, można próbować podawać je w różnych wersjach: na słodko (ciasto marchewkowe, surówka z marchwi i pomarańczy), pieczone (np. pasternak, marchew, ziemniaki, pietruszkę, buraki), jako soki (sok z marchwi, buraka, jarmużu łączony z owocami), gotowane z dodatkiem nieco egzotycznych przysmaków, jak płatki migdałów, orzechy włoskie, ananas. W końcu któraś z warzywnych wersji przypadnie do gustu naszemu niejadkowi i otworzą się przed nami kolejne kulinarne możliwości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

1 + 1 =