Gluten sam w sobie nie jest zły. Nie należy jednak lekceważyć faktu, że jego ilość ogromnie się zwiększyła w naszej diecie w ciągu ostatnich dekad. Pszenica, z której dzisiaj produkuje się żywność na masową skalę ma o 50% więcej glutenu niż orkisz, jej starsza odmiana.

Gluten jest dużym białkiem, co oznacza, że, nasz układ trawienny musi włożyć wiele wysiłku żeby strawić to białko, ale przede wszystkim musi być zdrowy. Z uwagi na przetworzoną żywność, stres, leki, często nasza śluzówka jelit nie jest w najlepszej kondycji i z tej przyczyny gluten nie zostaje rozłożony na czynniki pierwsze. Niestrawiony gluten przedostaje się do krwioobiegu i pobudza układ odpornościowy do walki. Permanentny stan pobudzenia układu odpornościowego prowadzi do przewlekłych stanów zapalnych, nietolerancji, ciągłego uczucia zmęczenia i w znacznym stopniu przyczynia się do powstawania chorób autoimmunologicznych, takich jak choroby tarczycy czy cukrzyca.

Gluten
Gluten

Rada:

Osoby zdrowe powinny ograniczyć spożywanie glutenu do 1-2 razy dziennie, natomiast osobom z problemami zdrowotnymi (lista chorób powiązanych z glutenem jest bardzo długa) dobrze zrobiłaby eliminacja glutenu na okres 2-3 miesięcy i zaobserwowania swojego samopoczucia.

Psychodietetyczka – Anna Jurecka