Mówi się, że ciąża to nie choroba. Może i nie choroba, ale wysiłku wymaga sporego. Zarówno od strony fizycznej, jak i psychicznej. Nie wszystkie ciąże są idealne. Bywa, że czujemy się naprawdę źle, bywa, że ciężko nam chodzić, a nawet oddychać. I zdarza się, że czas oczekiwania na narodziny dziecka trzeba przeleżeć, przesiedzieć i nie narażać maluszka na żadne ryzyko.

Jednak większość z nas radzi sobie z ciążą całkiem nieźle. I może prowadzić życie jak zawsze, przynajmniej do pewnego momentu . Dlaczego więc pozwalamy sobie na absolutne lenistwo? Rezygnujemy z pracy, ze spacerów, z ćwiczeń, z zabaw ze starszymi dziećmi. A szkoda. Bo umiarkowana aktywność podczas ciąży pomaga zarówno kobiecie, jak i nienarodzonemu dziecku. Ruch nas dotlenia, utrzymuje mięśnie w dobrej kondycji, która przecież będzie nam potrzebna.

aktywna (2)Tylko jak ćwiczyć i co ćwiczyć w ciąży? Odpowiedź jest bardzo prosta – wszystko, na co mamy ochotę. Bo prawda jest taka, że każda forma aktywności jest ważna. Możemy spacerować, maszerować (kobiety, które przed ciążą biegały wcale nie muszą z tego rezygnować), wykonywać proste ćwiczenia gimnastyczne. A jeżeli tylko mamy ochotę, możemy uczestniczyć w profesjonalnych zajęciach dla ciężarnych, jakie oferują praktycznie wszystkie kluby fitness.

Na własnym przykładzie mogę powiedzieć, że jeżeli tylko lekarz nie zabrania ćwiczeń (czasem, niestety, tak bywa) to warto się ruszać. Łatwiej nosić ten słodki ciężar, łatwiej przejść przez poród naturalny i rekonwalescencję po urodzeniu dziecka.

Z polecanych ciężarnym form, warto zwrócić uwagę na pilates, jogę i typowe zajęcia dla kobiet w ciąży, z wykorzystaniem dużej piłki, lekkich ciężarków, małych piłek itp. Ważne jest, by ćwiczenia prowadzone były w sposób odpowiedzialny i odpowiedni dla oczekującej mamy. Są takie pozycje, których wykonywać nam nie wolno, dla naszego i dziecka bezpieczeństwa. I należy także pamiętać, że ból nie jest sprzymierzeńcem – ostrzega nas, dlatego słuchajmy i obserwujmy swoje ciała. I zaufajmy instruktorowi, mówmy mu, co nam dolega, z czym mamy trudność, kiedy kręci nam się w głowie lub w jakiej pozycji trudno oddychać. Tylko wówczas nasze ćwiczenia będą korzystne i bezpieczne.

aktywna (1)

Paniom, które w wodzie czują się jak ryby, polecamy chodzenie na basen. Pływanie odciąża stawy i kręgosłup, wzmacnia mięśnie, rozluźnia. I nie pozwala nam na nadmierny przyrost wagi. Często ciężarne obawiają się chodzić na basen z powodu zakażeń grzybicznych. Jednak i na to jest lekarstwo – w aptece można kupić specjalny żel zabezpieczający nas przed grzybami i bakteriami.

Nie pozwalajmy sobie na absolutną beztroskę w ciąży. Dbajmy o swoją dietę, o kondycję fizyczną i psychiczną. Czasem, kiedy mamy gorszy dzień, spacer czy spotkanie w grupie z innymi ciężarnymi powala nam zrelaksować się, spojrzeć z boku na nasze problemy i znaleźć rozwiązanie. Poza tym nic tak dobrze nie wpływa na nienarodzonego maluszka, jak pozytywny nastrój mamy, jej siła i przyjemność, jaką czerpie z życia.

Beata Marcinowicz

Siłownia Maximus

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

2 × 5 =